12 April 2011

"Seorang lelaki telah menemui Rasulullah lalu berkata: Aku berjanji setia kepada engka untuk berhijrah dan berjihad demi mendapatkan pahala daripada Allah SwT. Rasulullah saw bertanya: Apakah salah seorang daripada ibu bapa kamu masih hidup? Lelaki itu menjawab: Ya, ada. Nabi bertanya: Engkau hendak mendapatkan pahala daripada Allah? Lelaki itu menjawab:Ya. Nabi bersabda: "Pulanglah engkau ke pangkuan ibu bapamu! Elokkan persahabatan dengan mereka berdua" (Muttafa'alaih)"


setiap kali aku membaca hadis ini, mesti aku bertanya kepada diri, betulkah jalan yang aku pilih untuk lalui ini..
ibu bapa vs jihad..

well, in a way, benda ini adalah seperti jihad juga..
dan hari ini, salah sorang sahabat aku telah membantu aku menguraikan erti hadis ini pada masa kini..
antara beberapa orang aku tanya, hanya sorang sahaja sudi berkongsi buah fikirannya kepada aku..
jazakillah khyr buat sahabat ini..

No comments: